Konferencja MEEM’23
Media w ekonomii – ekonomia w mediach
Katowice, 7-8 grudnia 2023
Konferencja poświęcona jest wyzwaniom wynikającym z relacji świata ekonomii i mediów.
Tłem do rozważań nad synergią mediów i ekonomii są przemiany polityczne, społeczne i cywilizacyjne, w tym transformacja cyfrowa, zagrożenia w cyberprzestrzeni, infodemia, dezinformacja i manipulacja w sferze mediów i komunikacji społecznej. Ponadnarodowy charakter mediów, koncerny multimedialne, zjawisko oligopolu w mediach, rozwój technologii komunikowania, wyzwania związane z selektywnym wyborem informacji, dataizm i kapitalizm inwigilacji – mają wpływ na szeroko rozumiany proces komunikowania i sposoby jego finansowania.
W dyskusji między uczestnikami konferencji chcemy podjąć tematy związane z wpływem mechanizmów ekonomicznych na produkcje dziennikarskie, ze sposobem funkcjonowania
i finansowania mediów publicznych, prywatnych i społecznych. Sądzimy, że warto przyjrzeć się również wpływowi prywatnego biznesu i spółek Skarbu Państwa na media, rynkowi reklamy, a także misji mediów. Dyskusja powinna objąć także wpływ BigTech (właścicieli platform społecznościowych) na szanse i zagrożenia globalnej komunikacji. Z drugiej strony chcemy również poruszyć tematy związane z dziennikarstwem ekonomicznym, przybliżaniem zagadnień ekonomicznych społeczeństwu, z nowymi formami komunikowania na ten temat oraz wzajemnymi wpływami ekonomii i strategiami odpowiedzialności mediów.
Proponujemy dyskusję wokół następujących, bardziej szczegółowych, obszarów badawczych:
Tak zakreślone pole naukowych poszukiwań, które – rzecz jasna – pozostaje otwarte na inne zagadnienia, związane z relacjami ekonomia – media i media – ekonomia, pozwoli na dokonanie badawczych namysłów nad istotą i złożonością zjawiska, a w rezultacie przyczyni się do dokonania choćby zarysu diagnozy charakteru współczesnych mediów, zrozumienia ich oraz ekonomicznego oddziaływania.
W ramach konferencji zostanie również zorganizowany panel dyskusyjny z udziałem przedstawicieli sektora biznesu i branży dziennikarskiej dotyczący relacji mediów i ekonomii.